Saturday, March 26, 2011

Bila Nenek Sakit..

Pagi tadi saya call mak saya sebab kelmarin mak saya tak call saya seperti biasa. Kebiasaanya pada hari minggu bila balik dari Bachok mesti mak saya call bertanyakan Nasya. Rupa-rupanya mak saya demam.. :( Hopefully mak cepat sihat yer. Dan bila nenek sakit ini la kisahnya di telefon.

Nasya : Hello atuk.. Nenek mana?
Atuk : Nenek demam.. Kejap yer.
Nenek : Hello.. (Dengan suara yang tidak bermaya sebab sakit + tidur)
Nasya : Hello.. Nenek.. Kenapa nenek sakit???
Nenek : Nenek demam.. Ok la nanti malam telefon balik.
Nasya : Ok babai..

Ringkas je perbualan pagi tadi tak macam biasa. Nasya pun tanya la saya kenapa nenek dia demam. Saya bagitau la dia nenek dia tak sihat tak boleh nak cakap lama. Dan yang keluar dari mulut Nasya..

Nasya : Kesian nenek sakit, takde orang nak jaga. Mama.. mama.. Keluar airmata Acha.

Owhhh.. Time tu tiba-tiba je hati saya berasa begitu sayu. Berbaloi la nenek sayang sangat kat cucu yang sorang ni sebab time nenek sakit Nasya pula yang menangis sedih. Lepas tu saya call adik saya (Nasya panggil auntie Kanggaroo)

Auntie kanggaroo : Hello..
Nasya : Hello auntie kanggaroo.. Kenapa auntie tak jaga nenek? Kesian nenek demam. 
Auntie kanggaroo : Aaaaa.. Auntie jauh ni. Semalam auntie dah call nenek. 
Nasya : Oooo.. Kenapa auntie tak balik?

Lepas tu saya lupa apa adik saya cakap dan telefon beralih ke tangan saya dan panggilan diberhentikan sebab time tu ramai orang adik saya dalam komuter. Itu la kisahnya bila nenek sakit dan lepas tu saya pun turut menangis sedih hehe. Tak sangka rupanya prihatin betul anak dara saya yang sorang ni bila nenek dia sakit. Siap ajak balik KL lagi tu nak balik jaga nenek dia yang sakit.

Rasa sedih pula bila dengar Nasya cakap camtu. Dah la saya dan adik no 2  (anak perempuan mak) duduk jauh tinggal abah ngan adik lelaki je di kampung yang dapat jaga mak sekarang ini. Tiba-tiba saya rasa sedih sangat.. Cannot continue anymore!!!

4 comments:

Nanak said...

cuaca kot skng ni..harap nenek Acha cepat sembuh..:)

Halen said...

thanxs nanak..

Diyana said...

huhu...speechless.*moh balik sini cpt! :)

Halen said...

bila jadi camni mula la penyakit homesick menular smp ke akar umbi huhu.. kesian saya.. :( kalau sy dgr ckp mak dulu mesti tak jd camni kan.