Monday, March 8, 2010

rumahku hampir terbakar

jangan korang terkejut plak sebab rumah aku masih selamat lagi tapi tu la klu takde tindakan pantas my hubby mau hangus rumah huhu.. minta-minta dijauhkan la dari malapetaka yg ngeri ni. memandangkan last week pun ada kebakaran di kawasan ni tu yang buat aku risau sangat ni.

FYI ini bukanlah kejadian pertama yang berlaku di rumah aku ni. sebelum ni pernah juga tetiba je rumah aku bau hangit macam terbakar. time tu kami tengah dinner so apa lagi bila dah terbau tu terus la cari satu rumah dari mana la bau hangit ni. pusing punya pusing tak jumpa jugak skali my hubby nampak la atas kepala kami salah satu lampu di meha makan dah berasap putih. huhu.. tarik nafas panjang jgk la time tu. nasib baik tak keluar api lagi. tapi kejadian malam tadi btol-btol buat aku panik giler. nak kata aku pasang banyak plug takde plak sebab time tu aku hanya pasang plug oven je utk panaskan oven. itu pun menggunakan x-tension bukan direct dengan tempat yang terbakar tu. tengah aku duk kacau-kacay adunan tetiba bunyi mcm krikkk..krikkk..krikk.. (lebey kurang gitu la bunyinya). aku pun pegi la dapur skali tengah api dh menyala pada kepala plug tu. aku jerit la panggil my hubby sambil jerit terbakar..terbakar.. time tu aku cuba nak off suiz tp tak berani sebab api tengah menyala btol-btol paada tempat tu. so my hubby datang terus je dia tiup api tu byk kali nasib baik la terpadam huhu.. panik giler time tu dan my hubby terus matikan suiz utama. gelap gelita la sekejap umah aku tu..

sebahagian kepala plug tu dh cair sebab kena api dan tempat aku pasang tu pun ada kesan hitam juga. 2 kaki plug tu masih melekat kt dalam tmpt suiz tu. my hubby cuba tarik utk keluarkan tapi tak dapat. aku skang ni nak bakar kek pun risau je takut ada apa-apa terbakar lagi. malam tadi nak kata pasang banyak plug memang takde pun sebab semua suiz-suiz di bilik off kat dapur pasang satu je, kt ruang makan pun satu sebab pasang fridge then kt ruang tamu jer la takkan mcm tu dh over limit kot. umah aku ni plak slalu je black out sebab dia pandai tendang sendiri. tu yang aku bgtau my hubby minta orang datang check takut ader wayar-wayar yg shot kt dalam tuh. satu lagi aku perasan bila aku guna xtension ni mesti wayar dia panas. ermmm.. korang yg guna xtension kt umah ada panas wayar tak? btol-btol buat aku runsing skang ni dan tertanya-tanya jup apa masalah sebenarnya di rumah ini.

6 comments:

lemongrass said...

Halen,
alhamdulillah you all tak apa2 ye. Takut I tengok plug you dah kaler mcm tu, sure besar jugak api dia kan. Take care!

lily azliyana @ mama zara said...

iskk...nasib baik sume selamat..suspen juga baca entry nih..huhu

Diyana said...

alin,sistem pendawaian umah alin tu dah lama kot..tp rsnye kuarters situ baru lagi kan?ade ke sampai 10 thn?bknnye ape,slaloo jd cenggitu mmg sbb sistem tak mampu sokong peralatan elektrik kite.

Mrs Hardlena said...

itu la kak min sy mmg dh takut giler time tu tgk api menyala.. nasib baik la takde apa2.

Jiya said...

sib baik korank tak apa2.. minta2 dijauhkan dr malapetaka tu. pasni nko kena cek elektrical kat umah nko. takot kejadian berulang.. selisihhh!

mazzuana said...

halen..i aritu jadik camtu jugak...FYI kalau guna extension, wayar jangan berpusing-pusing or kalau pakai extension bulat tu make sure u tarik semua wayar sampai habis...especially kalau guna untuk oven...lebih selamat wayar dari oven direct guna plug point yang kat dinding..no extension..