Friday, April 15, 2011

Persediaan Sebelum Bercuti

Salam 1Malaysia semua,

Dua tiga hari ini saya memang agak sibuk dan menghadapi kekangan waktu untuk bersantai lama di blog. Apa yang sempat saya buat ialah menjengah blog sendiri dan facebook untuk seketika dan membalas mana-mana komen yang ada. 

Nak blogwalking banyak-banyak pun tak sempat memandangkan line internet yang tersangatlah perlahan di pejabat. Kesempatan yang ada di waktu malam saya gunakan untuk menaip entry yang akan saya publishkan di siang hari. Selesai satu entry saya akan blogwalking ke blog-blog yang biasa saya lawati dan blog-blog baru sehingga mata mengantuk. Memandangkan esoknya hari bekerja jadi saya memang melimitkan waktu untuk berjaga malam. 

Tetapi dua malam kebelakangan ini saya agak sibuk sebab tengah rancak membuat persiapan untuk bercuti. Memandangkan perjalanan kali ini agak jauh jadi saya akan pastikan pakaian dan keperluan lain mencukupi. Saya memang jenis tak suka buat kerja last minit sebab itu saya akan pastikan beg saya 80% siap dikemas dua hari sebelum perjalanan. Sebelum memulakan sesuatu perjalanan atau percutian saya percaya ramai antara kita akan membuat persediaan awal kan. Ini adalah persediaan yang telah saya lakukan sebelum berangkat hari Sabtu ini.

Tiket/Passport/Visa/Dokumen-Dokumen Berkaitan

Ini adalah benda-benda penting yang perlu dititik beratkan. Jika penerbangan menggunakan kapal terbang sudah semestinya kita perlu semak tiket penerbangan supaya tarikh dan masa tidak tersilap. Jangan amalkan sehari sebelum perjalanan baru nak semak semua benda. Untuk perjalanan kali ini saya dah print tiket kapal terbang 3 hari sebelum perjalanan. 


Memandangkan percutian kali ini jauh ke seberang laut jadi saya telah pastikan passport saya dan Nasya siap lebih awal. Bulan 2 hari tu passport Nasya dah siap dan bulan 3 mykid Nasya pun dah siap. Visa pun dah selamat diuruskan oleh adik saya. Bila semua dokumen sudah ada saya akan simpan dalam beg yang akan saya bawa nanti. 

Bajet/Duit



Saya percaya jika kita hendak bercuti sudah semestinya duit menjadi perkara utama yang kita fikirkan. Jika bajet sudah ada dan mencukupi baru la senang kita hendak merancang perjalanan. Pada mulanya dahulu bajet pertama yang saya selesaikan ialah tambang untuk kapal terbang, accomodation dan duit belanja. Alhamdulillah.. Buat masa ini apa yang saya rancang dan peruntukkan mencukupi. Harap-harap di sana nanti bajet saya tidak lari.

Cuti

Memandangkan percutian kali ini melibatkan adik saya jadi tarikh untuk bercuti saya terpaksa ikut agenda adik saya. Nasib baik pejabat saya jenis senang memohon dan meluluskan cuti jadi tiada masalah jika saya mahu bercuti. Permohonan cuti telah saya buat dan mendapat green light daripada bos. Jadi sepanjang saya bercuti nanti ada member yang akan menggantikan tempat saya. 


Pakaian


Haaa.. Bunyi macam remeh je kan bab pakaian ni tapi bagi saya pakaian merupakan isu yang perlu dititikberatkan. Sebab apa saya cakap penting supaya kita tidak akan mendapat masalah dengan membawa pakaian yang tidak cukup atau terlebih. Bayangkan jika bawa baju seluar tidak cukup terpaksa la kita pakai satu baju untuk dua hari. Kalau dah namanya berjalan mesti berbau juga baju tu. Sanggup ke korang berjalan dalam keadaan badan yang berbau??? Tapi kalau terlebih bawa pun masalah juga sebab ianya akan menyusahkan anda terpaksa mengangkut beg yang berat dan besar. Sebaiknya bajet la sekurang-kurangnya satu pakaian sehari dan untuk baju tidur pakai la satu baju untuk dua hari. Baju tidur takpe la sebab kita bukan bawa berjalan ke mana pun paling tidak hanya berbau air liur basi je hehe..




Kalau dah bawa pakaian mesti kita akan bawa keperluan-keperluan lain seperti berus & ubat gigi, ubat-ubatan dan barang-barang harian lain yang kita gunakan. Bagi saya ubat adalah benda yang penting dan saya akan bawa bersama jika bercuti atau balik kampung. Sekurang-kurangnya saya bawa penadol  dan mopiko/krim gatal untuk Nasya.


Rasanya cukup 4 topik yang saya ceritakan di sini. Kalau nak senaraikan semua memang tak habis la saya cerita dua hari dua malam. Mungkin ada lagi benda-benda lain yang saya tak ceritakan di sini dan korang boleh je nak share. Mana tau ada benda penting lain yang saya belum prepare. Apa-apa pun persediaan awal adalah perkara yang baik untuk memastikan perjalanan kita tenang dan lancar.

9 comments:

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam..jom join GA nie...http://azatiesayang-contest.blogspot.com/2011/04/6th-anniversary-ga-kakyongcom.html

Halen said...

to zatie:
ok nanti sy ke sana.

IntaNBerliaN said...

Tag Join GA :-)...

http://intanberliangacontest.blogspot.com/2011/04/1st-giveaway-by-wan-myzura-collections.html

Halen said...

thanxs for tagging.. nnt sy pi tgk.

Diyana said...

pi berdua aje eh alin?wow .syok tu..papa die kat rmh pn mesti syok kan,bleh mancing sambil tido dlm bot..ngeh ngeh.bile bertolak ni?

Halen said...

to diyana:
ahaaa kami berdua je pergi berjimba2 kali ni hehe. besok kami ke kl dulu 18hb br bertolak ke sana.

Vivacious O'light said...

jgn dilupa camera yang oii..amik gambo byk2... bawak keperluan2 wanita... heh heh heh..

Halen said...

to farah:
kamera sudah semestinya. brg wajib yg harus dibawa.

kay_are said...

best nye bercuti.. sy kat sini nak bercuti pun x mampu g akak.. huu.. have fun!! ^_^