Friday, April 8, 2011

Gempa Bumi di Jepun 7.1 Skala Richter

Nampaknya Jepun sekali lagi digegarkan dengan gempa bumi kuat selepas kejadian tsunami tempohari. Berita ini saya dapat tahu setelah membaca info daripada blog Yanmie. Thanxs ya Yanmie berkongsi maklumat dan berita yang terkini. 

Buat masa ini belum ada apa-apa kemalangan atau kejadian yang tidak diingini yang dilaporkan berlaku. Bagaimanapun sama-sama la kita semua berdoa semoga kejadian tsunami tidak akan berulang lagi dan semua rakyat negara Jepun berada dalam keadaan baik. Walaubagaimanapun amaran tsunami telah dikeluarkan kepada penduduk Jepun memandangkan gempa bumi ini agak kuat iaitu 7.1 skala richter selama 1 minit.

Sebelum itu jiran kita Indonesia juga telah mengalami satu gempa bumi. Berikut adalah petikan daripada Utusan Malaysia.

Gempa bumi 5.8 magnitud gegar Indonesia

07/04/2011 1:26pm



JAKARTA 7 April - Satu gempa bumi bermagnitud 5.8 pada skala Richter berlaku di Pantai Indonesia tetapi tiada laporan kerosakan dan amaran tsunami dikeluarkan setakat ini.

Gempa bumi itu melanda pada kedalaman 18 kilometer pada pukul 9.01 malam (10.01 malam waktu tempatan) sekitar 190 kilometer dari Sibolga, Pulau Sumatera, Indonesia, ujar Pusat Kajian Geologi Amerika Syarikat (USGS).
Pusat Amaran Tsunami Pasifik yang terletak di Hawaai mengatakan tiada amaran atau makluman yang dikeluarkan setakat ini. - AFP

No comments: