Tuesday, April 12, 2011

Ikan Singgang Terengganu


Selamat malam semua.. Baru je lepas dinner tadi rehat sekejap terus buka blog. Ikan singgang ni saya masak beberapa hari yang lepas. Siang tadi tak sempat nak update blog so saya ambil kesempatan waktu malam la. Nasya asyik melayan Kampung Boy jadi sekarang ini saya dapat update blog tanpa gangguan buat seketika. O

Ok malam ini saya nak cerita tentang menu ikan singgang Terengganu. Ianya merupakan salah satu menu yang popular di kalangan penduduk dan rakyat jelata negeri Terengganu Darul Iman. Saya dilahirkan di Pahang tapi abah saya orang Terengganu dan saya juga dibesarkan serta disekolahkan di negeri yang indah ini. Kiranya saya orang Terengganu juga la kan walaupun husband saya panggil saya Terengganu murtad. 

Ikan singgang boleh disamakan dengan ikan rebus tapi untuk memasak ikan singgang kena ada bahan-bahan yang cukup. Kalau tidak tak nama ikan singgang la (maybe). Zaman sekolah dulu saya memang tak minat nak makan lauk ikan singgang sebab konon tak sedap masak rebus je haha.. Tapi bila dah kahwin dan ada anak ni menu ini merupakan menu yang agak kerap saya masak.

Malah ianya menjadi menu kegemaran my daughter. Bila dah selalu masak baru saya tahu rupanya sedap masak ikan singgang ni. Tambah pula makan dengan nasi yang panas, ikan goreng yang digoreng garing dan budu. Memang kombinasi yang mantap. Time kecil dulu saya selalu je 'menghina' budu sebab busuk but now saya sukakannya.

Kepada blogger-blogger yang bakal bercuti atau membuat kunjungan ke negeri Terengganu jangan lupa merasai menu ikan singgang dan keropok lekor hehe. Tapi kalau tak berkesempatan ke Terengganu boleh je korang buat di rumah. Bukan susah pun nak buat ikan singgang ni sebab bahan-bahan yang digunakan memang senang didapati.

Ikan tongkol/kembung/selar(apa-apa jenis ikan pun boleh) + bawang merah + bawang putih + kunyit hidup + lengkuas + asam keping/gelugor + cilipadi + cili besar merah/hijau + garam. Semua bahan-bahan ni korang rebus je dalam satu periuk dan biarkan sehingga masak. Ini versi saya la kalau ada versi lain saya tak tahu. Untuk rasa korang pandai-pandai la agak sendiri ikut citarasa masing-masing. Selamat mencuba ya.

6 comments:

Nanak said...

sy pun suka masak n mkn ni tapi Hubby pula tdk berapa layan..

Halen said...

to nanak:
hehe.. cuba kasi campur dgn budu mesti laju nnt tu. singgang tu kasi masam2 skit.

cikpuanhady said...

hehehe..beza ngan singgang qelate warna putih..tapi orang pasir putih sama cam ganu gaks..

kalau makan ngan budu or tempoyak, perghh..boleh menambah2..hehehe..

Blogshop kami :Nak cari handbag LV, Longchamp, souvenir? Meh klik sini

Jom skodeng :Belog Kami : Notre Belle Histoire

Janna Wan Muhammad said...

ooosedapnye lah singgang neh...peberet semua ahli di dalam rumah ini..hehehe,senang di masak, sedap di makan, tp ai kalu wat singggang suka guna ikan tenggiri...nyum2...lagi2 kepala ikan tenggiri (misti alin kata..kepala tenggiri lagi,xhbs ngan kepala ikan tenggiri,hahaha) ,lagi pon kalu ikan tenggiri tu...masak apa pon sodap,kan ?

Halen said...

to cikpuanhady:
owhhh cph org kelate ke..

Halen said...

to janna:
haha.. lagi ikan tenggiri yer :p