Wednesday, May 18, 2011

Cuti-Cuti Adelaide, South Australia - Part 5

Ini adalah entry terakhir pasal jalan-jalan ke Adelaide. Jangan ada yang termuntah plak yer baca story ini sampai 5 episod hehe.. Dalam entry kali ini cerita tentang aktiviti terakhir sehari sebelum kami berangkat pulang dan seterusnya ketibaan kami di Malaysia.

Pada hari ke 5 adalah hari shopping untuk kali terakhir sementara stok duit masih ada hehe. Di awal pagi kami ke Central Market iaitu satu-satunya pasar terbesar di Adelaide ni. Di sini terdapat pelbagai jenis barangan yang dijual sehingga rambang mata saya melihatnya. Walaupun namanya pasar tapi kawasan di sini bersih dan bebas daripada bau-bau yang tidak menyenangkan. Sungguh berbeza dengan pasar di Malaysia.

Di sini pun ada jual bahan-bahan mentah dan basah tapi kenapa mereka boleh menjaga kawasan pasar ini dengan baik sekali. Ini adalah gerai yang menjual ayam yang HALAL.

Ini adalah buah Fig. Katanya macam buah tin tetapi ini masih segar dan bersaiz besar.

Sayur-sayuran yang sangat segar.

Memandangkan time kami ke sana adalah public holiday sempena Easter Day maka sana sini bertemakan arnab. Nasya sempat ambil gambar dengan arnab ini di pasar.

Selain jalan-jalan di Central Market di sini juga kami memborong segala cendehati, t-shirt, key chain dan banyak lagi. Ingat yer kalau datang ke Adelaide nak cari ole-ole sila datang ke sini sebab harganya lebih murah dan boleh tawar menawar.

Semua orang sibuk mencari ole-ole dan Nasya pun sama naik sibuk juga membelek sana sini. Hasilnya Nasya dapat satu key chain kanggaroo dan beg free daripada tokey kedai. Thanxs ya auntie.

Last but not least bergambar kenangan dengan tokey kedai. Bersemangat betul auntie ni bila ajak bergambar hehe.

Dari Central Market kami ke China Town. Di sini kebanyakan peniaga adalah berbangsa Cina. Jarak antara pasar dan kawasan China Town ni dekat je so kami hanya berjalan kaki ke sana.

Bila dah penat bershopping di Central Market tiba masanya kami angkat kaki dan bergerak ke tempat lain pula. Destinasi seterusnya adalah Harbour Town sekali lagi. Hari tu pergi tengok-tengok je dan kunjungan kali ini adalah untuk mencari apa-apa yang ada. Sampai je di harbour Town kami makan tengahari dulu di gerai Asian Fresh. Lapar punya pasal saya dan Nasya makan tengahari sampai 18 dollar bersamaan RM57.96. Huhu gila la padahal makan nasi goreng + ayam + daging + sayur. Sebab tu kalau nak shopping atau makan tak boleh fikir sangat duit Malaysia kalau tak sayang je nak keluar duit. Memandangkan hari terakhir so tak kisah sangat la.

Untuk Nasya saya beli beberapa helai baju dan baju tidur lepas tu dia mengamuk nak Barbie Mermaid pula. Nasib baik murah.. Itu dalam dollar la kalau di Malaysia menangis juga tu nak membeli huhu. Untuk diri sendiri saya belikan baju juga dan beberapa barang lain. Tak lupa juga untuk papa Nasya. Penat bershopping di Harbour Town kami pun balik ke hotel. Rest dulu sebelum menyambung agenda seterusnya.

Petang aktiviti kami adalah berkunjung ke kedai pancing. Hairan mat saleh kat kedai bila tengok kami orang perempuan mencari-cari barang di sana. Kedai di atas adalah kunjungan kami yang pertama tapi barangnya tak banyak seperti di BCF. Di Sportfishing saya sempat belikan sebatang joran untuk my hubby. Kebetulan joran dia patah jadi saya hadiahkan joran baru. Dapat la Shimano Catana satu dari Aussie.

Seterusnya kami ke BCF. Di sini saya mencari beberapa gewang yang di pesan oleh member-member di Malaysia. Nasib baik adik lelaki saya ada dapat juga dia membantu mencari barang-barang yang diperlukan. Sampai kedai nak tutup kami di sana sebab keluar dari hotel pun dah petang. Lepas shopping di kedai pancing kami balik ke hotel semula memandangkan dah Maghrib.

Malam kami menjamu selera sekali lagi di Uighur iaitu restoran Mongolia. Sebelum balik nak makan puas-puas sebab lepas ni susah dah nak jumpa makanan Mongolia. Malam tu semua kekenyangan sebab makan banyak sangat. Balik hotel aktiviti kemas beg pula sebab besok pagi flight kami jam 9 pagi jadi kami perlu gerak dari hotel jam 6 pagi.

Keesokan hari 24 April 2011 jam 6 pagi kami meninggalkan Walker Arms Hotel iaitu tempat penginapan kami selama seminggu. Sedih pula bila dah terpaksa meninggalkan bumi kanggaroo dan seronok sebab dah nak pulang ke tanahair.

Pagi tu lepas dah check in kami breakfast di Hudsons Coffee. Minum hot chocolate dan tea kemudian makan spinach pie dan muffin. Tekak memang tak selera dah nak makan pie sebab kejap lagi dah nak balik hehe. Nasib baik oder 2 keping je makan share-share itupun tak habis. Masing-masing tak lalu dah asyik makan roti pastry je.

Last gambar kenangan mama dan Nasya di bumi kanggaroo sebelum berangkat pulang. Hopefully one day kami akan menjejakkan kaki lagi ke sini.

SNM said...

PA datang melawat jugak utk berkenalan dengan tuan rumah!!!!

Wahhh....sangat best dapat bercuti2,
especially klu bersama family...
^_______^

nazayiena said...

seronoknya Nasya dpt barbie mermaid....bestkan dpt pg bercuti luar negeri.....