Friday, September 3, 2010

ohh..ohh...ohh.. balik kampung.

Lagu ini adalah lagi fav Nasya sekarang ni. Kalau dengar je lagi ni di radio pasti dia excited nak nyanyi. Bukan sebab excited nak balik kampung tapi mungkin sebab lagi ni bunyi macam happy dan simple gitu so senang budak2 sekecil Nasya nak nyanyi. Bila mama ngan papa dia join nyanyi sekali kami kena suruh diam sebab ini lagu dia biar dia je yang nyanyi. Siap kira lagi tu.. 1 2 3 tarik nafas then nyanyi dgn gembira hehe..

Kalau tahun lepas aku seronok la dengar lagu ni sebab tak sabar nak balik raya kat kampung tapi tahun ni aku ble dengar je la bercampur dengan rasa sayu gitu huhu. Kepada yang pulang ke kampung aku dedicate lagu raya ni untuk korang semua.

Next week adalah minggu terakhir di bulan Ramadhan dan insya-Allah 10 Sept 2010 kita akan menyambut Aidilfitri. Aku pasti dalam diri korang mesti dah terbawa-bawa dengan mood raya kan. Aku pun sama sebenarnya hehe.. Walaupun tahun ni beraya jauh dari keluarga tapi aku tetap beraya dengan keluarga jugak di sini iaitu keluarga my hubby. Dan tentunya raya kali ni memang meriah giler sebab semua anak-beranak menantu2 cucu2 berkumpul di pagi raya. Wahhh.. Bila terkenangkan saat beramai-ramai nanti tak sabar plak nak balik kampung. Buat seketika boleh la hilangkan kesedihan dan kerinduan sebab tak dapat balik kampung.

Start besok ramai dah yang beransur-ansur pulang ke kampung halaman. Babai yer.. Berhati-hati di jalan raya dan juga di udara hehe. Next week aku masih bekerja seperti biasa sampai hari rabu la kot. Khamis tu memang dah ohhh..oohhh..ohhh..balik kampung.. :)

Persiapan terakhir sebelum hari raya ni kebanyakkannya nak settlekan juadah untuk hari raya nanti. Oh cik joyah.. Saya bukannya nak buat ketupat lemang seawal ini tau. Persiapan awal just nak prepare biskut raya skit2 then klu xde halangan weekend nnt ni nak buat kek lapis cempedak.

Sebelum ni pernah buat bawa pi majlis di pejabat sambutan memang best sebab licin dan ramai yg minta buat lagi hehe. Kebetulan plak kebun pak mertua aku banyak cempedak sekarang ni so daripada buah tu busuk aku angkut la bawa balik untuk buat kek. Sekurang-kurangnya raya nanti ada jugak la juadah tambahan.

Sebut pasal juadah raya tahun ni my hubby request suruh buat ketupat kacang. Haiihhh.. Nak ketupat kacang kena la balik kedah. Yaaa.. Ketupat kacang adalah menu wajib setiap kali raya di kampung aku. Siapa lagi yang buat klu bukan nenek aku.. Org dulu2 buat bukan guna kilo tapi guna gantang, mcmana la aku nk buat ni. Selain ketupat kacang ada jugak ketupat jagung.

Aku pun memang teringin juga nak makan ketupat kacang so projek pertama raya nanti membuat dan membalut ketupat kacang. Ketupat kacang ni mcm ketupat pulut lain jgk cuma ada tambahan kacang. Haaa.. Sesiapa nak makan ketupat kacang datang la beraya kt bufot ye itu pun klu jadi aku buat. Pn Diana, jangan lupa arrr intai kacang kat kedai aci klu ada jual nanti bawa balik sini kita balut ketupat sama2 hehe. Kelupis biar kak jun ngan kak ting yg balut hehe..

K la sekian saja cerita kali ini dengan mood yg gembira sebab hari ni dah hari jumaat. Jupg 1130 nak balik umah sebab hari ni rehat awal yeehaaaa... :)

1 comment:

Diyana said...

ok bereh.nnti ana bw balik.hehe