Wednesday, February 17, 2010

Trip To Kudat

Syukur alhamdulillah.. Trip yang dirancang utk ke Kudat kali ni telah ditunaikan tanpa sebarang masalah. Percutian kali ni disertai skali oleh my BIL dan SIL so kami gerak 2 biji kereta. 13 Feb seawal jam 9 pagi kami dah keluar dari rumah. Mula-mula pegi isi tong perut dulu sebagai bekalan di awal perjalanan. Lepas dah siap bf semua kami pun bergerak la ke Kudat dan perjalanan lebih kurang 3 jam plus berhenti-henti dan meredah beberapa kawasan yang jalannya rosak. So far ok takde masalah sepanjang perjalanan ke sana. Tak sabar ni nak smp bandar Kudat hehe jakun la katakan sebab tak pernah pegi lg. Bila sampai je sana ok la bandar Kudat takde la besar macam bandar KK ni. Mula-mula sampai my BIL bawa pusing-pusing pekan dulu cari tempat makan tengahari. Maklum la dah tengahari masing-masing pun dah kelaparan. Memandangkan cuti raya cina banyak kedai yang tutup so kami makan je la mana-mana kedai yang buka. Tengahari tu aku makan soto ayam je utk alas perut sebab mlm nnt konon nak makan seafood la. Nasya ngan papa dia makan nasi dengan sup ayam dan sup perut. Ok la kenyang jg perut syukur alhamdulillah..

Dah siap makan kami pun bergerak ke hotel utk check in. Sebelum tu aku bgtau la kt my hubby cuba tanyakan di Ria Hotel kot-kot ada bilik kosong. Syukur.. Klu dah rezeki tu memang tak ke mana la kan. Kebetulan memang ada 2 bilik kosong so apa lagi kami terus check in la. Sebab sebelum ni aku dah call hotel ni utk booking tp semua bilik penuh so aku booking di Upper Deck Hotel (mmg btol2 upper deck sbb hotel ni terletak di atas pasaraya milimewa). Gambar hotel ria takde sebab lupa nak ambil gambar.

Perut dah kenyang hotel pun dah check in so kami semua rest-rest dulu kat bilik, semayang zohor dan ble lg tu tido satu round hehe.. Penat la katakan masing-masing terus pengsan bila dah masuk bilik tu. Sedar-sedar dah jam 4.30 ptg so aku kejutkan my hubby dan juga anggota-anggota lain di bilik satu lagi. Lepas asar kami pusing-pusing skali lagi then my BIL bawa pi jalan-jalan kat Esplaned Sidek (waa x tau plak Cdiq ada tanah kt kudat ekekeke). Nothing yang menarik pun just ada kerusi-kerusi untuk duduk dan ada la 3 4 org hamba Allah sedang memancing. Time tu matahari terik lagi so x ramai lg yang datang. My hubby suka la sebab dia ble mancing tercapai la hajat nak labuh joran kat situ. Lepak-lepak jalan-jalan ronda tengok sangkar ikan tapi my hubby langsung tak dapat ikan hahaha.. My BIL dapat la jugak 2 ekor anak-anak ikan kerapu dan batu. Itu jerla xtvt di petang hari pada hari pertama di kudat.

Sebelum balik sempat la tengok matahari terbenam. Gambar kat atas ni di ambil beberapa minit sebelum berangkat pulang ke hotel. Nasya bukan main seronok lagi main berlari-lari dengan kazen dia yang sorang tu (Nani) dan ada satu kali tu berlari sampai terjatuh. Haaaa lepas tu mula la nangis sebab sakit. Abis calar balar kepala lutut tu. Nak ajak bergambar punya la susah sampai papa dia nak kena tangkap dan pegang utk seketika. Tgk la gambar kat atas tu nak bergambar pun nangis sabor jer la.

Hari kedua sebelum balik pagi-pagi tu seawal jam 9 pagi aku bertolak ke Tg. Simpang Mengayau untuk pergi ke Tip Of Borneo. Alhamdulillah.. hajat telah tertunai utk menjejakkkan kaki ke hujung borneo ni. my BIL tak ikut sebab diaorg bawa baby kecik nanti takut kena gangggu plak sebab diaorg ckp kat kawasan ni banyak jin-jin dan benda tak baik. Tip Of borneo ni tempat pertemuan dua laut dan so memang tak berapa bagus la. Time kami pegi ni cuaca punya la panas matahari duk terpacak atas kepala. Huhuhu.. berpeluh-peluh jalan tapi puas hati sebab dapat tengok ciptaan Tuhan yang sangat cantik.

Kawasan ni takde la besar sgt so ble la nak jalan-jalan tengok semua kawasan. Kepada sesiapa yang bercadang nak datang bercuti ke Sabah jangan lupa masukkan lawatan ke Tip Of Borneo ni dalam jadual korang yer. Walaupun jauh dari KK dan penat tapi agak berbaloi bagi yang menghargai keindahan cewahhhh..

Tengok la aksi anak dara sorang ni tak reti nak duduk diam ada je keje nak buat. Kalau duk diam pun mulut plak tak berhenti ada je dia nak cakap. Ala-ala iklan burung murai gitu jenuh nak menjawab. Lepas apa..apa..pastu apa lagi.. To auntie kanggaroo yg dah lama nak tgk Nasya tgk jerla aksi ni yer hehehe.

On da way balik ke KK kami singgah di kampung yang menternak lebah secara komersial. my SIL nak bawa balik madu asli so jenuh jugak la duk intai sana sini nak cari madu ni. Nasib baik on da way ke kudat tu aku terperasan sing board kampung madu ni. Seronok juga ble tgk lebah dekat-dekat dalam sarang lepas tu kami ble rasa madu yg fresh dari sarang tu. budak yang baju kuning tu ada la bagi penerangan skit-skit then dia potong sarang lebah palsu bagi kami rasa. Sedap memang sedap tapi tekak aku ni rasa semacam je sebab manis sgt kot. My hubby sempat belikan 1 tapau sarang lebah yang ala-ala gula-gula getah tu. Murah Rm10 je.. My SIl beli 2 botol madu asli. Kemudian kami teruskan perjalanan menuju ke KK dan ada la 2 3 kali berhenti sepanjang perjalanan tu utk soping jagung bakar, kacang-kacang, my SIL beli tanah dan singgah di Kota Belud utk semayang asar. Lewat petang jgk la kami sampai KK ni dekat-dekat nak magrib la. Dinner malam tu kami melantak di Restoran Gayang then my BIL teruskan perjalanan pulang ke rumahnya.

Diyana said...

bestnye jln2,huhu.*jeles*
nanti kami blk kk,kita gi sampai sipadan plak aa ,alin..hehe.

eh,eh,dl2..tgk mia ade iras nani.ini tgk haiman plak, ade nmpk air muka ali..hehe

Mrs Hardlena said...

insyallah.. klu ada rezki nnt kita ke sblh2 tawau plk.
plan2 ujung thn ni nk ke sana so make sure ujung thn nnt amik cuti 2 minggu yer klu nak ikut hehe..

diaorg ni maunya muka x sama kan dr acuan yg sama hehe..

mummyseri said...

wahh mmg best tengok coti2 halen sefamily ke kudat..tak dpt join sbb kwn kawen..kat sini2 aje..len kali bleh g :)

Diyana said...

ujg thn ni ek?bley2 tu klu tk de aral pe kan.;)

Vivacious O'light said...

patutler sonyaap ajo jiran sebolah omah eden ni... ingatkan poi mano lah... lenkali kita buat trip kemanamana togeder geder ek.

Jiya said...

aku org sabah pon lom penah gi simpang mengayau lg... kudat penah sampai la tp lom sampai ujung donya lg. hehehe

to mummyseri:
insyallah.. next time kita plan trip lain lg.

to diyana:
hopefully so.. :)

to farah:
haa tu la aritu org ajak xmo ikut. takpe nnt kita trip piknik tp pantai plk eh..

to jiya:
haha.. ko ni sabah murtad ke ekeke :p

Janna Wan Muhammad said...

alin,kita tak dan nak selisih kat jalan,hehehe..tp itu jagung bakar manyak sedap....beli 10 hengget kami anak2 banak makan pon mcm tak cukup....kami pegi kudat balik hari jer ..tak tido sana...tido di KK>

Farah, kan kita bumped into each other kat Tg Aru...bawak anak2 jenjalan ehh...?

to Mr. and Mrs. Mokhsin:
ahaaa mmg sedap.. rasa nyesal plk beli 2 btg je konon nak test hehe. lps tu blk kk pi cari jagung bakar kt tg aru sebab tak cukup masa beli kt kudat hari tu huhuhu