Saturday, April 9, 2011

Monyet Sotong dan Zebra


Haaa cantikkan 2 ekor monyet ni bertenggek. Ishhkkk.. bertenggek  ke? Atau bergayut? Rasanya bergayut kot sebab tengok mak ngan anak monyet tu dua-dua tengah memegang sesuatu. Dan yang paling cute of coz la anak monyet itu. Sebenarnya saya ada satu gambar yang diambil dengan posing ala-ala begini. Ingatkan nak attach sekali tapi kang ada yang banding-bandingkan saya dengan monyet itu. Huhuhu.. Tak kuasa okeh.

Gambar ni diambil untuk test my skill menggunakan 'adik baru'. Saya ni jarang nak belek-belek my dslr sebab rasa macam leceh je tapi bila datang sheikh tu mula la snap sana sini. Saya tidak la aktif nak outing sana sini sekadar guna untuk kegunaan sendiri sahaja. Husband saya rajin la godam itu ini pergi sana sini join kelab fotografi politeknik. At least tak banyak ada la juga sikit-sikit ilmu yang saya pelajari daripada dia.

Ada yang berkenan ke dengan monyet ni? Takpe saya faham sebab monyet ni memang cute dan bila tekan perut mak monyet tu akan keluar bunyi. Ala-ala bunyi monyet di hutan tu la. Monyet ni dibeli sewaktu saya berkunjung ke gerai-gerai di Kg Air untuk membeli hadiah-hadiah pemenang giveaway. Saya sibuk mencari hadiah Nasya pula sibuk bermain dengan monyet ini. Papa dia la yang belikan RM15 sepasang mak dan anak. Kalau yang seekor ada juga dijual dengan harga RM12. Sesiapa yang nak mai la KK hehe..


Ok stop pasal monyet kuning yang cute tu. Sekarang kita layan pula kari sotong yang saya masak beberapa hari yang lepas. Ni resepi tangkap muat je guna bahan-bahan yang ada. Beli sotong setengah kilo dapat la 4 ekor dan semuanya saya jadikan kari. Cantik kan sotong saya bertenggek hehehe..

Ada satu hari tu saya terbaca resepi di blog Kak Ummi pasal kari sotong tu yang sampai sekarang teringin nak makan kari sotong. Saya pun dah lupa bila saya baca pasal entry kari sotong ni tapi selagi tak try selagi itu la saya akan teringat. Kepada yang belum try sila la cuba sedap jugak. 




Ok.. ok.. ini binatang terakhir yang akan saya cerita. Mula-mula monyet lepas tu sotong sekarang zebra pula hehe. Al-kisahnya zebra ni dibeli semasa saya pulang bercuti ke kampung tapi saya pun dah lupa bila. Jalan-jalan di Mesra Mall, atok nak belikan Nasya rantai kebetulan depan kedai Tomei tu ada Toy R Us pula apa lagi Nasya terus menuju la. Mengamuk nak mainan itu ini last-last nasib baik saya jumpa patung yang murah ni. 

Okla itu saja untuk kali ini yer saya tengah tunggu papa Nasya mandi ni kejap lagi nak keluar. Jam 12 ni saya ada appointment dan lepas tu sesi bebas hehe.. Kepada semua selamat berhujung minggu yer. 

4 comments:

juanita said...

Gulp....sotong masak lemak...sedappp nyerrrr

mummysyafie said...

edeh..kiut je muka zebra tu senyum.

Halen said...

to juanita:

hehe.. nkm masak lemak la tp masak kari.

Halen said...

to mummysyafie:

hehe.. tau nk amik gambar tu yg sengih je.